Løsning for tilkoblingsproblemer 

Sensoren skal kunne kobles til appen på telefonen din hvis Bluetooth (på telefonen) er slått på og sensoren er i nærheten. Hvis det ikke virker, gjør du dette:

Steg 1 – Bluetooth og posisjon er på

Sjekk at Bluetooth på telefonen er skrudd på og at sensoren er mindre enn 2 meter fra telefonen, med fri sikt mellom sensoren og telefonen. 

Sjekk at posisjon på telefonen er skrudd på. Posisjon må være på når appen scanner etter sensoren.

På iPhone

Sjekk at Overskudd appen har tilgang til å bruke Bluetooth og posisjon. Gå til Innstillinger, rull ned til Overskudd appen og trykk på den. Sjekk at Bluetooth og posisjon er skrudd på. Posisjon skal stå på “Alltid”.

På Android

Sjekk at Overskudd appen har tilgang til å bruke posisjon. Åpne Innstillinger på telefonen, så Apper og varsler, rull ned til Overskudd og trykk på den, og så på Tillatelser. Sjekk at posisjon er skrudd på. Hvis du har flere valg for posisjon skal den stå på “Alltid”.

Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren: 

Steg 2 – Sensoren skal IKKE være tilkoblet telefonen

Gå til Innstillinger - Bluetooth på telefonen og sjekk at en Overskudd eller Movesense sensor ikke er tilkoblet telefonen. Hvis den er tilkoblet, koble den fra. Hvis den ikke lar seg frakoble, fortsett på neste steg. Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren:

Steg 3 – Bluetooth av og på igjen

Skru Bluetooth på telefonen av og på igjen etter noen sekunder. Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren:

Steg 4 – Skru telefonen av og på igjen

Skru telefonen av og på igjen. Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren:

Steg 5 – Ta batteriet ut og sett det inn igjen

Du ser hvordan du skifter batteri på siden overskudd.no/video. Ta ut batteriet fra sensoren og sett det inn igjen etter noen sekunder. Den største flate siden av batteriet (merket +) skal være i lokket. Vent 10 sekunder før du prøver å koble til sensoren igjen. Ett rødt lys vil på toppen av sensoren vil lyse i ca. 1 sekund når du setter batteriet riktig inn i sensoren. 

Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren:

Steg 6 – Bytt batteri

Hvis du ikke vet at batteriet i sensoren er byttet nylig, bytt til et nytt batteri. Batteritypen er CR 2025 og du får kjøpt det i kolonialforretninger, bensinstasjoner etc. 

Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren:

Steg 7 – Oppdater firmware

Sett sensoren manuelt i firmware oppdateringsmodus ved å

  1. ta ut batteriet

  2. kortslutte de to kontaktene på sensoren med f.eks en nøkkel eller to fuktige fingre mens du setter inn batteriet

  3. fjern kortslutningen med en gang (< 1 sekund) sensoren begynner å blinke

Sensoren skal nå lyse konstant rødt. 

 Gå til innstillinger i appen, velg «firmware oppdatering» og vent mens appen søker opp sensoren. Når den er funnet vises knappen “Oppdater firmware”, trykk på denne og vent mens firmwaren oppdateres. Når den er ferdig, skal du kunne koble til sensoren på vanlig måte. 

Hvis appen likevel ikke kan koble til sensoren:

Steg 8 – Kontakt support

Send mail til support@overskudd.no og beskriv resultatet av stegene over og at du likevel ikke får det til å fungere.